Et program, der hjælper startups med vækst gennem mentorordninger og investeringer.
A/B-test
En metode til at teste forskellige versioner af et produkt eller en markedsføringskampagne.
Adfærdsdesign
Strategi for at påvirke kunders beslutninger.
Advisory board
En gruppe af eksperter, der rådgiver en virksomhed uden at have en operationel rolle.
Affiliate marketing
Salg gennem partnere, der modtager provision.
Afkastningsgrad
Afkastningsgrad er et nøgletal, der viser, hvor god virksomheden er til at skabe overskud ud fra sin samlede investering i aktiver. Den beregnes typisk som (Resultat før renter / Samlede aktiver) × 100%. En høj afkastningsgrad indikerer, at virksomheden udnytter sine ressourcer effektivt og får et større økonomisk afkast i forhold til investeringerne.
Afkast
Økonomiskgevinst fra en investering eller forretning.
Afskrivning
Reduktion af et aktivs værdi over tid.
Agil
En fleksibel og hurtig tilgang til produktudvikling og forretningsstrategi.
Aktieselskab(A/S)
Et aktieselskab (A/S) er en virksomhedsform, hvor ejerskabet er opdelt i aktier, som aktionærerne ejer. Det er kendetegnet ved, at aktionærerne ikke hæfter personligt for selskabets gæld – de risikerer kun at tabe det beløb, de har investeret i aktierne. I Danmark er der krav om en vis startkapital (aktiekapital) for at oprette et A/S, og der gælder særlige regnskabs- og ledelsesregler, der skal overholdes. Selskabsformen bruges ofte af større virksomheder eller virksomheder, der ønsker at rejse kapital ved at udstede aktier.
Alfa-test
Interntest af et produkt før eksterne brugere.
Algoritme
En algoritme er en række instruktioner eller et fastlagt trin-for-trin-forløb, der anvendes til at løse et specifikt problem eller udføre en opgave. Det kan eksempelvis være en beregningsmodel i et computerprogram, en opskrift på en ret i køkkenet eller en proces til at finde den korteste rute i en GPS. Formålet med en algoritme er altid at nå et forudbestemt resultat på en systematisk og gentagelig måde.
Et typisk eksempel er Netflix, der bruger en anbefalingsalgoritme til at foreslå film og serier baseret på din seerhistorik og præferencer. Algoritmen analyserer både din egen adfærd (hvad du har set, liket eller droppet) og sammenligner med andres adfærd for at kunne give personligt tilpassede anbefalinger.
Andelskapital
Kapital, der investeres i en virksomhed af flere ejere, ofte i kooperative virksomheder.
Anpartsselskab(ApS)
Et Anpartsselskab (ApS) er en virksomhedsform, hvor ejerne (anpartshaverne) kun hæfter med det indskud, de har lagt i selskabet. Det vil sige, at de ikke risikerer deres personlige formue ved eventuelle økonomiske problemer. Der er krav om en vis startkapital (anpartskapital), men dette beløb er typisk lavere end for et aktieselskab (A/S). Et ApS er derfor ofte velegnet til mindre eller mellemstore virksomheder, der ønsker begrænset hæftelse og en relativt enkel selskabsstruktur.
Angel investor
En privat investor, der investerer penge i startups i de tidlige faser.
Ansvarlig kapital
Ansvarlig kapital er en type finansiering, hvor långiverens krav står bag andre kreditorers krav i tilfælde af konkurs eller likvidation. Det kaldes også ofte subordineret kapital. Det betyder, at långiveren tager en større risiko end almindelige kreditorer og dermed fungerer kapitalen lidt som en mellemting mellem gæld og egenkapital. For virksomheden kan ansvarlig kapital styrke soliditeten og kapitalgrundlaget uden at påvirke de daglige driftsudgifter på samme måde som andre lån.
Ansvarsforsikring
En forsikring, der dækker økonomiske krav fra tredjepart, hvis virksomheden forvolder skader på personer eller ting. Det kan fx være en kunde, leverandør eller en tilfældig forbipasserende, som lider et tab og kræver erstatning.
For de fleste almindelige erhverv er ansvarsforsikring ikke direkte lovpligtig, men det anbefales kraftigt at tegne en sådan, fordi den beskytter virksomheden mod potentielt store erstatningskrav.
Visse brancher har dog lovkrav om ansvarsforsikring; fx advokater, revisorer og nogle transportvirksomheder.
API (Application Programming Interface)
Softwaregrænseflade til kommunikation mellem systemer.
Appreciation
Værdistigning af en investering over tid.
Assets
Aktiver i en virksomhed, såsom ejendom, teknologi eller brandværdi.
Attrition rate
Andelen af kunder, brugere eller ansatte, der forlader en virksomhed over tid.
Affiliate marketing
En markedsføringsstrategi, hvor partnere tjener provision for at drive salg eller trafik.
Automatisering
Brug af teknologi til at optimere og effektivisere arbejdsprocesser.
Den del af et system eller en platform, som brugerne ikke ser.
Forretningsforhold, hvor virksomheder handler med hinanden.
Forretningsforhold, hvor virksomheder handler direkte med forbrugere.
En tjeneste, der håndterer online transaktioner
Benchmarking er processen med at sammenligne sin virksomheds resultater (f.eks. inden for økonomi, effektivitet, kundetilfredshed m.m.) med andres, ofte branchens førende eller et gennemsnit. Formålet er at identificere styrker og svagheder i forhold til konkurrenterne, så man kan tilpasse og forbedre virksomhedens egne processer og performance.
Testversion af et produkt, der ikke er endeligt lanceret.
Blå ocean (fra blå ocean-strategi) er en forretningsstrategi, der handler om at finde eller skabe helt nye markeder (et “blåt ocean”), hvor der ikke er intens konkurrence. I stedet for at konkurrere i et overfyldt marked (“rødt ocean”) forsøger man at differentiere sig markant og skabe efterspørgsel på et område, konkurrenterne endnu ikke har opdaget. På den måde kan virksomheden vokse uden at være under konstant priskrig eller konkurrencepres.
Procenten af besøgende, der forlader en hjemmeside uden at interagere
Opstart af en virksomhed med begrænsede ressourcer og uden ekstern funding.
Forbrugerens kendskab til et brand.
Punktet, hvor indtægter og omkostninger går i nul.
Indtægter minus de direkte omkostninger ved at producere varen.
Løn før skat og andre fradrag.
Den hastighed, hvormed en opstartsvirksomhed bruger sin kapital
En privat investor, der investerer i opstartsvirksomheder
Gennemsnitlig årlig vækstrate for en investering.
Gennemsnitlig årlig vækstrate for en investering.
Oversigt over ejerskab i en virksomhed.
Pengestrømme ind og ud af en virksomhed.
Øversteleder i en organisation.
Økonomidirektør, ansvarlig for økonomi og finans.
Procentdel af kunder, der forlader en virksomhed over en given periode.
Betegnelse for ledelsesstillinger på øverste niveau (CEO, CFO, CTO osv.).
Den samlede værdi en kunde skaber over sin tid hos virksomheden.
Markedsføringsdirektør, ansvarlig for markedsføringsstrategi.
Medstifter af en virksomhed.
Overholdelse af regler, love og standarder.
Procentdel af besøgende, der udfører en ønsket handling, fx køb.
Ophavsretten til et værk, fx tekst eller billede.
Ansvarlig for produktudvikling og strategi.
System og strategi til at håndtere kundeforhold.
Kapitalfremskaffelse fra mange mindre investorer.
Virksomheders samfundsansvar.
En direkte opfordring i markedsføring (f.eks. “Køb nu”eller “Tilmeld dig her”), der guider modtageren til at udføre en ønskethandling.
Teknologidirektør, ansvarlig for teknologisk udvikling
Kundensrejse fra bevidsthed om et produkt til køb.
En kunde eller virksomhed, der skylder penge.
Omkostninger, der kan relateres direkte til en vare eller tjeneste.
Enny innovativ idé, der ændrer markedets eksisterende spilleregler.
Løbendeudgifter til drift af virksomheden.
Overskuddet fra den daglige drift før finansielle poster.
Forretningsmodel, hvor en virksomhed sælger varer, der sendes direkte fra leverandøren.
En grundig undersøgelse af en virksomheds økonomiske og juridiske forhold før køb eller investering.
Forskellen mellem omsætning og variable omkostninger.
Indtjening før renter og skat (Earnings Before Interest and Taxes).
Indtjening før renter, skat, afskrivninger og amortisering (Earnings Before Interest,Taxes, Depreciation and Amortization).
Virksomhedens nettoformue, ejet af aktionærer eller ejere.
Handel med varer og tjenester på internettet.
Aftale mellem virksomhedens ejere om rettigheder og pligter.
Kort og præcis præsentation af en idé, fx til investorer.
Udgifter, der ikke varierer med produktionen, fx husleje.
Opdeling af en virksomhed i to eller flere separate enheder.
Plan, der beskriver virksomhedens mål, strategi og økonomi.
Hele kæden fra råvarer til færdigt produkt hos kunden.
Forretningskoncept, hvor franchisetager driver en filial af en etableret kæde.
Kapital eller finansiering, der tilføres en virksomhed.
Sammenlægning af to eller flere virksomheder.
Anvendelse af spilelementer i fx markedsføring eller brugeroplevelser.
Værktøj til projektstyring, der viser opgaver over tid.
EU-lovgivning om databeskyttelse og privatliv.
Værdien af et virksomhedsbrand, kundeloyalitet og omdømme.
Googles annoncesystem til online markedsføring.
De vilkår, der regulerer en handel mellem to parter.
At lægge penge til side til fremtidige forpligtelser.
Et selskab, der ejer aktier eller anparter i andre selskaber.
Afdeling, der håndterer ansættelse, personaleudvikling og trivsel.
Kombination af fysisk fremmøde og fjernarbejde i virksomheden.
Indførsel af varer fra udlandet.
Miljø, hvor nystartede virksomheder får støtte, fx kontorfaciliteter og rådgivning.
Når en virksomhed ikke kan betale sine regninger.
Kort præsentation, der skal overbevise potentielle investorer.
Et samarbejde mellem to eller flere virksomheder om et specifikt projekt eller forretningsområde, hvor man deler både ressourcer, risici og gevinster. Almindeligt i situationer, hvor virksomheder komplementerer hinanden.
En investeringsfond, der opkøber og udvikler virksomheder.
Opsøgende salg, ofte med opkald eller dørsalg.
Nøgletal, der bruges til at måle, om en virksomhed eller et projekt bevæger sig i den rigtige retning mod de opstillede mål.
Vurdering af en virksomheds eller persons betalingsevne.
Kapital, der er bundet i varer på lager.
Metode til at finde potentielle kunder.
En virksomhed eller person, der leverer varer eller tjenester.
Vilkår om fx fragt, leveringstid og risikoovergang.
Et udtryk for, hvor nemt en virksomhed kan betale sine kortfristede regninger og forpligtelser. Det måles ofte på virksomhedens adgang til kontanter og let omsættelige aktiver.
Oversigt over forventede ind- og udbetalinger i en periode.
En virksomheds salg i forhold til det samlede marked.
Indsamling af data om kundepræferencer, konkurrence osv.
Afgift, der pålægges salg af varer og tjenester.
Den mindst mulige version af et produkt, der stadig er brugbar.
Regnskabsmæssig reducering af værdien af et aktiv.
Løn efter skat og andre fradrag.
Fortrolighedsaftale mellem parter.
Metrik for kundetilfredshed og loyalitet.
Omsætning, hvor virksomheden hverken har overskud eller underskud.
De samlede indtægter fra salg.
Proces for at introducere nye medarbejdere til virksomheden.
Kortfattet præsentation af en virksomhed eller et produkt.
Software med fri og åben kildekode.
Visuel fremstilling af virksomhedens struktur.
Eneret til at udnytte en opfindelse i en given periode.
Ydelser udover løn, fx sundhedsforsikring.
Præsentation, som iværksættere bruger til at vise investorer deres idé.
Indsats for at opnå positiv omtale i medier og offentlighed.
Udvikling af en tidlig model af et produkt.
Format til at besvare spørgsmål fra kunder eller investorer.
Hvor meget man får igen i forhold til en investering.
Virksomhedens evne til at skabe overskudeget man får igen i forhold til en investering.
Annoncering målrettet personer, der allerede har vist interesse.
Tidsplan for udvikling og mål.
Mål for, hvor meget man tjener pr. annoncekrone.
En forretningsmodel, hvor software leveres som enservice via internettet mod en løbende abonnementsbetaling.
Aflønning til sælgere baseret på resultat.
Opdeling af markedet i kundegrupper med fælles træk.
Forbedring af synlighed i søgemaskiner.
En virksomheds evne til at opfylde sine langsigtede forpligtelser.
Platforme som Facebook, Instagram, LinkedIn.
Enhver, der har interesse i eller påvirkes af virksomheden.
Omkostninger forbundet med at oprette et selskab.
Analyse af Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler.
Kundeudtalelser brugt i markedsføring.
Aktiviteter, der styrker samarbejde i en gruppe.
Afgift ved import af varer over grænser.
Varemærke, der beskytter et navn eller et logo.
Antal besøgende, fx på en hjemmeside.
Model for salg eller rekruttering, der går fra bredt til snævert.
At vende en kriseramt virksomhed til succes.
Udbetaling af en del af overskuddet til ejere.
At lade en ekstern part udføre opgaver for virksomheden.
Startup, der er vurderet til over 1 milliard USD.
At give kasserede materialer nyt liv i et produkt.
At sælge en dyrere version af et produkt til en eksisterende kunde.
Det, der adskiller et produkt eller ydelse fra konkurrenterne.
Den værdi, et produkt eller en tjeneste skaber for kunden.
De varer, en virksomhed ligger inde med.
Juridisk beskyttelse af et navn eller logo.
Kapital fra investorer, der satser på virksomheder med stort vækstpotentiale.
De værdier og adfærdsmønstre, der præger en organisation.
Online seminar, hvor emner præsenteres og drøftes.
Online platform med virksomhedens profil, produkter og ydelser.
Online platform med virksomhedens profil, produkter og ydelser.
Grov skitse af en hjemmeside eller en app.
Balance mellem arbejde og privatliv.
Format til udveksling af data.
Afkast på en investering i procent.
Markedsføring via videoer på YouTube.
En virksomhed, der kun lige kan betale renterne på sin gæld uden at vækste.
Registrering af ændringer i fx et projekt eller et dokument.
Tilskud, der er målrettet et specifikt formål.
Oversigt over aktiviteter fordelt på årets måneder.
Årlig rapport, der beskriver regnskab og ledelsesberetning.